Nauka jaka jest – każdy widzi. To proste stwierdzenie najczęściej jednak nie wystarcza, by w pełni oddać złożoność tego tematu i by móc sprawiedliwie ocenić naukowców i ich działania. Tak naprawdę mało kto z nas wie, jak w rzeczywistości wygląda realna nauka i realne badania i doświadczenia naukowe – wszystko pozostaje i tak głęboko ukryte poza oczami ciekawskich. Trzeba przygotować się na duże zaskoczenie – w dzisiejszych czasach świat nauki tak szybko posuwa się do przodu, że nie ma praktycznie żadnego znaczenia, to, czy się mu przyglądamy, czy nie – rozbieżność poszczególnych dziedzin nauki a jednocześnie zadziwiająca symbioza w niektórych detalach jest tak rozległa i niezrozumiała, że trzeba by poświęcić całą wieczność na poznanie choćby ułamka współczesnego dorobku naukowego ludzi.
Codziennie powstają setki nowych teorii, z których większość nie zostanie ani zapamiętana, ani doceniona ale wciąż – wszystkie one stanowią prawdziwy obraz, opisujący malutki wycinek rzeczywistości. Można wierzyć, że zebrawszy je wszystkie do jednego miejsca i dzięki ujednoliceniu i jasnemu wytłumaczeniu, można by zrozumieć jak funkcjonuje świat, lecz jest to ewidentnie nadużycie w rozumowaniu – nie ma już ludzi, którzy mogą o świecie wiedzieć wszystko. Dzisiejsi naukowcy specjalizują się tylko w jednej, bardzo ścisłej dziedzinie i tylko w niej mogą mieć swój udział. Czasem latami uczą się, z każdą chwilą zawężając własny cel i zmniejszając – pozornie – ilość materiału do nauki. Tak naprawdę im mniej wiedzy mają do przyswojenia, tym więcej nowych rzeczy w danym ułamku nauki muszą poznać.
Tylko dzięki specjalizacji i niezwykle ograniczonemu zakresowi różnych dziedzin nauki można uzyskać zadowalające efekty. Dzisiaj po prostu nie opłaca się uczyć całej gałęzi jak fizyka, czy chemia – każda z tych nauk posiada miliony różnych specjalizacji, dopiero w których można szukać szczęścia. Szkolnictwo powinno ograniczyć się do produkcji wykwalifikowanych specjalistów, bo potem, samodzielna nauka, często nie spotyka się z wymaganiami prawdziwego świata nauki.